Friday 10 August 2012

Terima Kasih Ya Allah :D

  Aku hanya manusia biasa yang terkadang mempersoalkan tentang ujian yang Allah berikan kepadaku. Terkadang aku merasakan bahawa Allah tidak adil dalam menduga seseorang hambanya itu. Namun pabila aku amati semula bahawa terdapat pelbagai hikmah disebalik dugaan yang Allah berikan kepadaku. Aku sering mempersoalkan, "Kenapa dia selalu dapat pujian atas susah payah kerja orang lain?", "Kenapa dia selalu berjaya dalam apa saja yang dibuat walaupun usahanya hanya sedikit berbanding aku?", "Kenapa dia peroleh kejayaan sedangkan dia tidak melaksanakan tanggungjawabnya sebagai hamba Allah     dengan sebaiknya?", dan banyak lagi.

  Mungkin orang akan kata dah takdir tertulis untuk "dia" dan "kita" begitu, dan aku tak boleh menafikan kenyataan tu. Tetapi cuba kita dalami semula hakikatnya Allah sedang menduga hambanya samada kita sebagai hambanya mampu menghadapi dugaan itu. 

p/s: Sesungguhnya Allah memberikan hambanya sesuatu dugaan kerana Allah mengetahui hambanya itu mampu menghadapi dugaan itu dan juga kerana Allah sayangkan kita!!!. Dan yang paling penting, Allah sentiasa disisi hambanya walau dalam apa jua keadaan seseorang hambanya itu.

"Jangan jadi manusia yang Allah berikan kekayaan tetapi dengan penuh kemarahan dariNya"
harapnya aku tidak tergolong dalam golongan seperti itu.




No comments:

Post a Comment